מהו גיר רובוטי?
תיבת הילוכים ללא
דוושת מצמד מציעה יתרונות רבים ומשולבת במגוון רחב של סוגי כלי רכב. במאמר הבא
נסביר מה מאפיין את הגיר הזה וכיצד מתפעלים אותו
תיבת הילוכים היא
אחד הדברים שמשפיעים בצורה המשמעותית ביותר על תחזוקת הרכב ועל צריכת הדלק שלו.
כתוצאה מכך, בשנים האחרונות יש יותר ויותר יצרני רכבים שמשקיעים כסף בפיתוח תיבות
הילוכים חסכוניות. לזה יש להוסיף את הטכנולוגיה הקיימת, שמאפשרת להעביר לפחות חלק מתחומי
האחריות של הנהג אל מערכות אוטומטיות לחלוטין.
אחת הדוגמאות להצלחה
של תעשיית הרכב המודרנית היא תיבת הילוכים רובוטית, שמכונה גם גיר רובוטי. כאן
מדובר למעשה על תיבת הילוכים רגילה שמגיעה ללא דוושת מצמד. במילים אחרות, זהו גיר
רגיל ללא קלאצ' שבו הכנסת המצמד לפעולה והעברת ההילוך מתבצעים על ידי רובוט שמותקן
ברכב. בפועל, הרובוט מעביר הילוכים על פי הוראות מחשב והוא פועל כמובן בצורה
אוטונומית.
היתרונות של גיר רובוטי
מכאן והלאה אפשר כבר
להיכנס לעובי הקורה על מנת לנסות להצביע על היתרונות של תיבת הילוכים רובוטית. הנה
למשל כמה מאפיינים ותכונות מיוחדות של גיר כזה לעומת גיר רגיל או תיבת הילוכים
אוטומטית:
א. צריכת דלק - גיר רובוטי צורך
דלק כמו גיר ידני. זה אומר שתיבת הילוכים רובוטית צורכת פחות דלק מכל תיבת הילוכים
אוטומטית, כי היא מונעת את העברות ההילוכים התכופות ואת הצורך להגיע לסל"ד ספציפי
על מנת להעלות או להוריד הילוך.
ב. נוחות בעמידה – היתרונות החסכוניים
של תיבת הילוכים רובוטית לא באים על חשבון היתרונות בתפעול שלו בפקקים, בזמן עמידה
או כאשר ממתינים. במקרים כאלה, הגיר למעשה משחרר את הנהג מהצורך לדאוג להחלפת
ההילוכים והוא מאפשר לו להתרכז בתנאי הדרך.
ג. זיהום – תיבת הילוכים
רובוטית פחות מזהמת את הסביבה לעומת גיר הילוכים אוטומטי או ידני. זה קורה לא רק
בגלל שתיבת ההילוכים צורכת בדלק, אלא משום שהיא פחות מזהמת ולכן עולה בקנה אחד עם
הנחיות הארגונים הירוקים לשמירה על איכות הסביבה בארץ ובעולם.
ד. עלות הרכבה
ותיקונים – על אף העובדה שמדובר על תיבת הילוכים מתקדמת ומשוכללת, עלות ההרכבה
והתיקונים של גיר רובוטי נמוכה יותר מאשר זו של תיבת הילוכים ידנית או אוטומטית.
עם הזמן, פערי המחירים מצטברים לסכומים משמעותיים שמקלים על תחזוקת הרכב.
מה החסרונות של הגיר?
תיבת הילוכים רובוטית
עלולה להעניק תחושה לא נעימה ופתאומית כאשר הרובוט מחליט להחליף הילוך. כמו כן, אין
אפשרות לעמוד בעלייה בלי ללחוץ על דוושת הבלם ועלול להיווצר מצב של אובדן שליטה על
העברות ההילוכים.
לבסוף, אי אפשר
לשלב להילוך ראשון אם למשל רוצים לגרום לרכב להידרדר בזמן שהוא בניוטרל. על רקע
האמור לעיל, הבחירה בגיר רובוטי צריכה להתאים לצרכים ספציפיים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה